söndag 20 juni 2010

Grekland dag 5 - Naxos - Amorgos

Vi bokade biljetterna nu på morgonen och så gick vi ned till stranden och solade lite. Sen hämtade vi våra ryggsäckar hos resebyrån vi bokade med. Vi fick ställa av våra väskor där vilket var helt underbart.
Skopolitis eller nåt hette den här båten som skulle ta oss till den vackra ön Amorgos. Förväntningarna var ändå rätt höga eftersom vi hört att den här ön skulle vara superfin.
Bland annat skulle filmen "det stora blå" har spelats in där för ett antal år sen.
Positionen är intagen, bara att åka

Efter typ 4 timmars resa så var vi framme på Amorgos.

Jag är inte den som gillar en ö eller ett ställe direkt jag kommer till det. Det tar oftast en dag eller en halv dag iaf innan jag känner att jo men det är nog rätt bra här ändå. Men på Amorgos och en ö till så kände jag direkt att jag bara älskade ön.
Vi klev av båten och ett hop av hotellägare stod i hamnen som de brukade. Vi hade bestämt oss att bo vid den här hamnen (Katapola) för det var här som en restaurang visade det stora blå varje kväll.
Jajamen sagt och gjort så hade vi ett rum 10 meter ifrån där vi stod. Helt underbart rum. Lyxigt jämnfört med naxos och vi betalade 35 euro för detta. Pension Amorgos hette stället. Söt liten tant som hand det och sen en yngre tjej också som säkert var dottern.

Turkost vatten - Check
Det här var vår utsikt från hotellrummet. Kunde inte bott bättre!!!
Vår båt ligger alldeles bredvid den bilen.
Rummet

Här fick vi handdukar som luktade supergott. Allt luktade så himla fräscht.
När vi landat på rummet så tog vi oss ut och gick en sväng och såg oss omkring som har blivit lite rutin direkt när vi kommer till någon ny ö

Vackra blommor, fint vatten, grekiska hus med blå luckor. Ligger i en dal så det är höga berg på sidan om allt. Löv it.

Små gator upp till några hotell

Fina vän!
Lite rolig skylt tyckte jag...humor på hög nivå
Tror Hora eller Chora betyder typ (lite större stad typ...)

Vad säger man. Lugn och ro, det får man verkligen på den här ön.
Vi gick bara runt och det tog inte så lång tid att gå igenom lilla samhället.
Men verkligen så lugnt och skönt när man gick där. Inte så mycket bilar, man hör vattnet klucka och inga högljuda turister

Väldigt fint vatten igen...=) på andra sidan hamnen

Så här nära vattnet kunde man sitta och äta. Vi satte oss här först, men ingen kom och ville att vi skulle beställa och ingen när man gick in så vi flyttade oss till ett annat ställe och det var riktigt tur det... annars hade vi inte fått den här FANTASTISKA svärdfisken.
10 euro och dagsfångad svärdfisk. Den var så färsk och vältillagad så den bara smälte i munnen. Utan tvekan den absolut godaste fisk jag ätit. Slår alla köttbitar också för den delen.
REKOMENDERAS!!! men jag kommer inte ihåg vad restaurangen hette...haha
Vi avslutade kvällen med att titta på filmen det stora blå och höra vågorna klucka i bakrunden.
Kan inte säga att det fanns mycket att klaga på då. Jo en sak...det var lite kyligt på kvällen =)
Somnade tokskönt den natten!!!
Dagen efter skulle vi hyra moppe tänkte vi...men så vart det inte