söndag 20 juni 2010

Grekland dag 7 - Amorgos - Naxos - Ios

Båten från Amorgos till Naxos.
Vi lade oss inne för att det skulle nog vara lite kallt och sitta ute kl 7 på morgonen när solen inte hunnit börja värma riktigt.
Det blåste upp direkt så det gungade väldans. Det var nästan otäckt. Har hört av någon att man ska hålla koll på horisonten om man inte vill bli åksjuk. Det är säkert en skröna men jag gjorde det och klarade mig. Men fasen va det gungade. Åt alla håll och kanter. Patricia låg ned istället och det funkade för henne.

Folk började spy och då trodde jag det var kört, men efter ca 1,5 timme så kom vi fram till en ö och då slutade det gunga efter det. Det var bara när vi var på öppet hav antar jag.
Efter 4,5 timme var vi framme på Naxos och hade 4 timmar innan nästa båt så då var det dags för lite stek och bad innan. Var jätte skönt att lägga sig och sola en stund.
På båten till Amorgos så gjorde jag illa mig på min ryggsäck. Klämde mig lite därav blåmärket på mitt bröst. Lite komiskt faktiskt.
Sen var det dags att dra på sig ryggsäcken och bege sig till hamnen igen för lite lunch innan nästa båt. Här köpte vi också åksjuketabletter. Det var dags efter den hemska båtresan.
Sen var det bara att dra på sig ryggsäcken igen och gå till hamnen igen för en bit mat.


Från Naxos till Ios så åkte vi med Nel line. Stor båt, men kunde inte sitta ute. Tog bara en timme drygt. Skönt med kort resa.


Fin stor båt åkte vi med

Är vi framme snart....haha
Den här synen mötte oss vid varje hamn. Hon i brunt bodde vi hos för 30 euro per natt. Vi tog inte hennes rum med pool utan hennes andra hotell som hette margerita tror jag.
Hon raggade upp 2 svenska killar också som tog rummet bredvid oss. Anders och Hampus. en sthlmare och en från Lund kanske.
Dom var jätte roliga. Typ 23 år men roligt sällskap i 2 dagar!
Ios stad!

Bakom här så ligger busshållsplatsen som tar en ned till stranden

Utsikten från vårt rum. Helt ok va

Vårt rum från sängen
Sen var det att köra sin stadsvandring igen. Vi gillade inte ios första kvällen faktiskt. För mycket gränder och gångar. The main square är väldigt litet...haha så ni vet det. Vi trodde inte att det var det torget vi letade efter.
Vi tyckte det var svårt med restauranger men det blev lättre nästa kväll. Men vi var lite off och man jämnförde Ios lite med amorgos och jag tror det var lite fel av oss =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar